۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۹۵۵۷۳

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۴۱ واحدی به رقم ۱۶۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

احتمال آزادسازی ذخایر راهبردی آمریکا در بازا با کمبود عرضه نفت از سوی ونزوئلا

نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت دولت ترامپ درحالی‌که تحریم‌های جدیدی علیه تجارت نفت ونزوئلا اعمال می‌کند، در حال بررسی استفاده از ذخایر راهبردی نفت خامش است، اما هیچ تصمیمی هنوز در این رابطه گرفته نشده است.

دولت ترامپ روز دوشنبه با هدف فشار به نیکولاس مادارو، تحریم‌های جامعی علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA اعمال کرد.

ذخایر راهبردی نفت، یک سری گودال‌های زیرزمینی در سواحل لوئیزیانا و تگزاس است که در حال حاضر ۶۴۱.۱ میلیون بشکه نفت داراست و حدود ۳۹۶ میلیون بشکه از ان نفت ترش و باقی نفت شیرین است. نفت ترش، سولفور بیشتری دارد و به پالایش بیشتری نیاز دارد.

این منبع آگاه دولتی گفت عرضه این نفت هنوز حتمی نیست، اما نقش این ذخایر غالبا زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که دولت به دنبال توازن بازار جهانی نفت است.

بر اساس این قانون، وزارت انرژی می‌تواند فروش آزمایشی تا ۵ میلیون بشکه یا عرضه بیشتر به عنوان قرض دادن نفت به پالایشگاه‌ها انجام دهد. اما این ذخایر معمولا نوعی نفت سنگین که ونزوئلا تامین می‌کرد را ندارند.

وزارت انرژی آمریکا در ماه‌های آتی می‌تواند یک فروش نفت از این ذخایر را به موجب قوانینی که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تامین دولت فدرال و یک برنامه پزشکی امضا شده بود، اعلام کند.

جو مک‌مونیگل، تحلیلگر ارشد سیاست انرژی در واشنگتن گفت: «من مطمئن نیستم که فروش مجاز یا حتی یک اقدام جدید واقعا به پالایشگاه‌ها کمک کند و این اقدام تنها قیمت نفت را بالا می‌برد.»

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در اواخر ماه سپتامبر در آستانه انتخابات کنگره‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران گفت دولت در حال بررسی عرضه نفت ذخایر راهبردی نیست و این نوع عرضه «تاثیر اندک و کوتاه‌مدت» دارد.

دن برولیته، معاون وزیر انرژی آمریکا در توئیتر خود نوشت مطمئن است که بازار‌های انرژی علی‌رغم کاهش واردات از ونزوئلا عرضه کافی داشته باشند. «انتظار می‌رود، در چند سال اخیر، عرضه جهانی نفت از تقاضا پیشی بگیرد و پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا به بالاترین رقم تاریخ این کشور یعنی ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد.»
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۳.۳ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰ تومان است.
________________________

رشد ۱۴۱ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه با افزایش ۱۴۱ واحدی به رقم ۱۶۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید.

با دست به دست شدن یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون سهم و اوراق مالی طی ۱۵۱ هزار و ۳۲۴ نوبت داد و ستد، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۴۸۲ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز فولاد مبارکه با ۱۹۱ واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۷۲ واحد و ایران خودرو با ۴۷ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل، بانک تجارت با ۷۴ واحد، تاپیکو با ۶۸ واحد و پتروشیمی مبین با ۴۵ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه نماگر به خود اختصاص دادند.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر، شیشه قزوین، ویتانا، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، معدنی کیمیای زنجان گستران، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، مجتمع معادن مس تکنار، کارخانه فارسیت دروود، عمران و سازندگی استان قزوین، آسان‌پرداخت پرشین، ایتالران، توسعه و عمران شهرستان نایین، صنایع تولیدی اشتاد ایران، ایران خودرو، ذوب آهن اصفهان، سایپا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در آن آسو نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملت، داروسازی تهران دارو، سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، به‌پرداخت ملت، سرمایه‌گذاری ملت متوقف شدند.

امروز با توجه به انتقال نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان به تابلوی معاملات بورس تهران، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس متوقف شد.

همچنین براساس این گزارش، گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۲۴ میلیون سهم به ارزش ۷۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش ۶۱۶ میلیارد ریال و اطلاعات و ارتباطات به ارزش ۵۵۰ میلیارد ریال، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. گروه سیمانی همسو با خبر‌هایی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت محصولات با صف خرید روبرو شد. این گروه با داد و ستدی بالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۸۳ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
________________________

تولید مس کاتد پس از انقلاب ۵۳۳ برابر شد
 
تولید مس کاتد ایران از ۳۰۰ تن در سال ۱۳۶۲ به ۱۶۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافت. همچنین ظرفیت تولید مس از ۳۰۰ تن در سال ۱۳۶۲ به ۴۵۹ هزار تن تا ۱۰ ماهه امسال افزایش یافته است.
 
براساس این گزارش، در ۱۰ ماهه امسال میزان تولید مس کاتد به ۲۰۰ هزار تن رسید که بیانگر رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است در حالی که تولید این فلز سرخ برای امسال ۲۰۰ هزار تن پیش بینی شده بود.
ایران با بیش از ۲۲ میلیون تن «مس محتوی» در رتبه هشتم کشور‌های تولیدکننده این ماده معدنی در جهان قرار دارد.
 
مس محتوی، همان مسی است که در کنسانتره یا ماده معدنی وجود دارد؛ در واقع از خاک یا کانس (کنسانتره) حاصل می‌شود.
 
بنا به این گزارش، بررسی آمار منتشر شده ایمیدرو نشان می‌دهد در زمینه تولید کاتد مس ۸۳ درصد برنامه در ۹ ماه امسال تحقق یافت و به رقم ۱۷۹ هزار تن رسید. همچنین در این مدت، تولید مس آند و کاتد به ترتیب ۱۸ و ۱۲ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد.
________________________

شرط مهار بازار کالا‌های اساسی چیست؟

سید رضی حاجی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ما از ابتدای اجرایی شدن این طرح نیز پیش‌بینی کرده بودیم که چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. زیرا وقتی امکان تغییر نرخ ارز در بازار داخلی وجود داشته باشد، این تحولات محتمل است.

وی ادامه داد: وقتی یک واردکننده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد، اما می‌تواند محصول را با نرخ نیمایی عرضه کند یک اختلاف قیمت دو برابری شکل گرفته و همین مسئله قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد. اگر این موضوع از دایره انصاف خارج شود نرخ‌ها امکان بالاتر رفتن نیز پیدا می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه تنها پیشنهاد و راهکار کوتاه مدت موجود در شرایط اقتصادی فعلی تک نرخی شدن ارز است، اظهار کرد: حتی اگر قیمت‌ها در شرایط تک نرخی از ارز رسمی بالاتر رود نیز امکان تصمیم گیری دقیق و نظارت بر فعالیت‌ها به وجود می‌آید. ما حتی به دولت پیشنهاد دادیم که اگر قصد دارد نرخ ارز رسمی را حفظ کند، لااقل نرخ بازار نیما و سنا و بازار آزاد را یکی کند تا مشکلات این چنینی به وجود نیاید.

آقامیری با اشاره به شکل گیری رانت در بازار‌های بدون نظارت، گفت: وقتی امکان دریافت ارز ارزان پیش بیاید برخی افراد تلاش می‌کنند با استفاده از رانتی که دارند به این منابع دست یابند و همین امر بستر سودجویی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت به عنوان ارائه دهنده این مجوز‌ها باید شرایط را برای نظارت فراهم کند، گفت: قطعاً فرایند واردات و ارز تخصیص یافته به کالا‌های اساسی با مجوز این وزارت خانه و در چارچوب ثبت سفارش انجام شده است، از این رو به طور دقیق می‌توان مشخص کرد چه افرادی چه میزان ارز دریافت کرده‌اند و عملکردشان چگونه بوده است. در نهایت، اما تا زمانی که نرخ ارز با یک تعیین تکلیف نهایی رو به رو نشود، احتمال به وجود آمدن مشکلات این چنینی وجود خواهد داشت.
________________________

صادرات غیرنفتی از مرز ۳۶ میلیارد دلار گذشت

صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه امسال از مرز ۳۶ میلیارد دلار گذشت و به ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ۱۰ ماهه امسال، در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۹۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار می‌شود.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که تا پایان دی ماه امسال صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲ و ۲۱ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۲۶ میلیون و ۶ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار بوده است. برهمین اساس، مازاد تراز تجارت خارجی ۶۷۸ میلیون دلار شد.

واردات ایران در این مدت نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۷ و ۳۸ صدم درصدی از نظر وزنی و ۱۸ و ۸۷ صدم درصدی از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است؛ بنابراین گزارش؛ روند ترخیص کالا‌های وارداتی به صورت لحظه‌ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش گمرک رصد می‌شود و کالا‌هایی که مجوز ثبت سفارش و دیگر مجوز‌های قانونی را دارند و ارز این کالا‌ها تأمین و تخصیص داده شده است در کمترین زمان ممکن از گمرکات ترخیص می‌شوند.
 
اقلام عمده صادراتی
 
اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب، میعانات گازی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸ و ۴۰ صدم درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۹۹ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۸ صدم درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۳۸ صدم درصد و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۳۶ صدم درصد بوده است.

در مدت مذکور ۳۳ و ۹۲ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۸ و ۴۰ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۷ و ۶۸ صدم درصد مربوط به سایر کالا‌ها بوده است.
 
اقلام عمده وارداتی به ایران
 
اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۵۴ صدم درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۵۵ صدم درصد، برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۹ صدم درصد، لوبیای سویا به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۷۳ صدم درصد و کنجاله سویا به ارزش ۴۹۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱ و ۳۸ صدم درصد بوده است.
 
کالا‌های ایران بیشتر به کدام کشور‌ها می‌روند؟
 
در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با ۷ میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۷۰ صدم درصد، عراق با ۷ میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۶۷ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴ و ۶۲ صدم درصد، افغانستان با ۲ میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ و ۹۷ صدم درصد و ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۵۷ صدم درصد بوده‌اند.

قابل ذکر است کشور چین رتبه اول را در بین کشور‌های مقاصد صادراتی ایران کسب کرده است به طوری که میزان صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵ و ۲۴ صدم درصدی و عراق با رتبه دوم افزایش ۴۴ و ۷۵ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.
 
کشور‌های عمده صادرکننده کالا به ایران
 
در مقابل واردات عمده کالا‌ها به ایران نیز در ۱۰ ماهه سال‌جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۸ میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۴ و ۹۶ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵ و ۲۹ صدم درصد، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷۱ صدم درصد، آلمان با ۲ میلیارد و ۱۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۶۶ صدم درصد و هند با یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۴۰ صدم درصد انجام شده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات